Spring naar de inhoud
Fréderic Bostyn van The Nutty Farmer

Interview: Fréderic Bostyn (The Nutty Farmer)

Netwerk Ondernemen > Impact-ondernemen > Fréderic Bostyn (The Nutty Farmer): “Hier word je gedwongen terug te keren naar het belangrijkste aspect van je bedrijf”

Hier word je gedwongen terug te keren naar het belangrijkste aspect van je bedrijf

De cashew-industrie kent jammer genoeg heel wat gelijkenissen met die van cacao. Afrikaanse boeren die de populaire noot telen en oogsten, zien maar een fractie van de winst naar hen doorstromen. Ook wanpraktijken als kinderarbeid zijn hier geen uitzondering. Daar wil Fréderic Bostyn – deelnemer van Forward Impact – met The Nutty Farmer verandering in brengen.

Wat ooit begon als een zoektocht naar alternatieven voor de vette borrelnootjes uit de supermarkt, groeide uit tot een heus sociaal project voor Burkinese cashewboeren. Fréderic Bostyn’s verhaal begint in de hoevewinkel van zijn ouders, waar hij ongefrituurde cashewnoten verkocht die hij in zijn eigen oven roosterde. “Pas later ontdekte ik de duistere zijde van de productieketen achter de cashewnoten die je doorgaans in de winkel vindt”, vertelt Fréderic.

Rechtstreeks naar de boeren

De cashewindustrie kent heel wat gelijkaardige problemen als die in de cacaoproductie, zo weet Fréderic. “Meestal worden de noten meteen na de oogst geëxporteerd naar Azië, waar ze vervolgens gepeld en behandeld worden. Pas na deze stap worden ze met een mooie winst verkocht. Het resultaat: de boeren die de noten telen zien weinig opbrengst in ruil voor hun harde werk. Daardoor worden in Afrika ook vaak kinderen ingeschakeld op boerderijen, als goedkope werkkrachten.”

Maar één manier om hier verandering in te brengen, concludeerde Fréderic. Met The Nutty Farmer belooft hij meer geld naar de notenboeren te laten doorstromen. Hij koopt zijn cashews rechtstreeks bij Burkinese boeren en investeert een deel van zijn winst steevast in ontwikkelingsprojecten in Burkina Faso. Zo doet zijn impactonderneming voor de cashewindustrie wat Tony’s Chocolonely voor de cacaoindustrie tracht te verwezenlijken.

De geroosterde noten van The Nutty Farmer

Leren van ervaring

Het groeien van zo een impactonderneming kent zijn uitdagingen. Daarom tekende Fréderic in op de eerste editie van Forward Impact: een acceleratieprogramma voor impactondernemers georganiseerd door NOA en Be Impact. “Ik kende NOA al via het Mentor Me-programma, waar ik een ervaren ondernemer als mentor kreeg als persoonlijk klankbord. Toen ik hoorde dat er een programma gelanceerd werd op maat van impactondenemers, inclusief een jaar met mentor, stelde ik me kandidaat. Mijn Mentor Me-deelname staat even on-hold, zodat ik me vol op Forward Impact kan richten.”

Fréderic startte het traject met het idee kapitaal te leren ophalen en zichzelf te omringen door ervaren ondernemers in de voedingssector. Met prangende vragen als hoe bij de consument geraken en op welke manier het impact imago van zijn merk in de markt te zetten, legde hij zijn oor te luister bij de verschillende experts die het Forward Impact programma rijk is.

Concrete dromen

“Waar ik tot dusver het meeste aan gehad heb, is het scherpstellen van onze company dream”, vertelt hij. “Als je start met je impactonderneming, weet je wel in grote lijnen waarom je het doet en wie je wil bereiken, maar tijdens Forward Impact leerden we die richting echt concretiseren. Zo weet ik nu dat we binnen vijf jaar vijf impactprojecten willen realiseren in Burkina Faso, ter waarde van € 50.000, en zo het leven van 200 boeren substantieel willen verbeteren.” Vandaag heeft The Nutty Farmer al twee projecten gerealiseerd: de bouw van een watertoren en constructie van een school.

Qua bedrijf willen we binnen vijf jaar een team van 16 personen

Ook op vlak van business heeft Fréderic de doelstellingen voor The Nutty Farmer scherp gesteld. “Qua bedrijf willen we binnen vijf jaar een team van 16 personen hebben en onze bestellingen bij de Burkinese boeren verhogen. Met dit product willen we ook verder internationaliseren.”

Even uit het operationele

Als impactondernemer kom je doorgaans tijd en handen tekort. Ook Fréderic kan beamen dat tijd vrijmaken voor een acceleratieprogramma soms moeilijk is. Toch concludeert hij dat het belangrijk is om als ondernemer aan jezelf en je bedrijf te werken op deze manier.

“Dagelijks zit je verwikkeld in het operationele aspect van je bedrijf, waardoor je soms het overzicht kan verliezen. Hier word je gedwongen terug te keren naar het belangrijkste aspect van je bedrijf: de impact die je wil maken. Je werkt hier aan je bedrijf, wat soms heel moeilijk is als je erin zit. Alleen al voor die reden zou ik Forward Impact warm aanbevelen aan andere impactondernemers.”

Maak impact

De inschrijvingen voor de tweede cohort van Forward Impact zijn nu geopend. Dit acceleratieprogramma voor impactondernemers helpt je een businessplan scherpstellen waarin impact en winstgevendheid elkaar niet hoeven uitsluiten. We leren je kapitaal ophalen bij impactinvesteerders en helpen je jouw impact in kaart te brengen. Schrijf je vandaag nog in, want plaatsen zijn beperkt!

Ontdek Forward Impact